Förbjuda läsk??

Vi i dagens samhälle konsumerar mer och mer socker och resultatet blir att vi blir mer och mer överviktiga och jag läste på aftonbladet.se att ett flertal skolsköterskor och skolläkare ville förbjuda 1½ liters läskflaskor och lösgodis.

 

Frågan är om det är rätt att förbjuda 1½ liters läskflaskor och lösgodis, eller om det är bättre att lägga ner mer tid och energi på att informera och utbilda om kostvanor och vikten av att motionera. Är det inte fel att förbjuda problemet när man borde lägga ner mera energi på att informera och utbilda om kostvanor och vikten av att motionera?


Kommentarer
Postat av: Daniel

E lite trött på alla dessa förbud som kommer, mer information behövs. På alla samhällsnivåer.

2009-06-11 @ 18:54:42
URL: http://danielfagerholm.webblogg.se/
Postat av: jennie

fast jag tror att de har lagt ganska mycket energi på att informera om kost o mation i skolorna ett tag nu. tex på vår skola infördes bara fullkornspasta o fullkornsris osv, då blev ju ungarna helt galna o åt INGENTING istället, de är ute o går/springer en runda varje dag, inte bara på gympan, o lite sånt.. himla bra :)



när jag var liten var stora chipspåsar 200 gram, det delade man en hel familj med 2 vuxna o 2 barn på. samt en glascolaflaska på en liter.

det skulle ju aldrig gå nu, varför måste man vräka i sig så mycket?



förbud är tråkigt, enda förbud jag kan tänka mig är att barn under 16 inte får sitta vid datorn mer än 3 timmar om dan ;) då skulle de röra på sig mer o få luft.

2009-06-18 @ 10:56:19
URL: http://diverseord.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0