Svar till anonym med IP nummer som jag vet vart det kommer ifrån

Hade inte någon tanke på att skriva här nå mer på grund av att jag har tappat lusten. Men är väl tvungen att skriva ett svar på ett inlägg som kommer från ett IP-nummer som inte är för långt ifrån mitt eget hus. Jag har valt att stycka upp inlägget och svara på det lite allt eftersom.

Här är hela kommentaren i sin helhet

 

”Är man verkligen "barnvakt" till sina egna barn? Tycker att det låter väldigt konstigt. Det är ju barnens rättighet att träffa båda föräldrarna. Om man tex ska ha barnen varannan helg så vill väll båda föräldrarna vara ledig den helgen man är med barnen så man kan umgås. Så om mamman eller pappan jobbar helg för att kunna försörja de gemensamma barnen är väll det självklart att den andre föräldern har sina barn den helgen.Tror att de flesta föräldrar försöker att få till så att man jobbar den helgen man är "barnledig" Allt för barnen eller hur. Man var ju 2 till att skaffa dem så är väll inte mer än rätt att man hjälps åt så att barnen får kläder och saker.Har man inte råd att köpa saker kan man ju i alla fall ställa upp och ha sina barn så den andre föräldern kan försörja dem. Tror att barnen saknar sin pappa....”

 

  • ”Det är ju barnens rättighet att träffa båda föräldrarna.”

Självklart, lika dant som dem har rättigheter att få ha kontakt med resten av sin släkt. Och då är det upp till föräldrarna att se till så att inte den blir ignorerad eller tappar kontakten. Och ordet ”rättighet” verkar bara gälla ibland för vissa eller när det passar dem själva.
Den 23 maj så skickade mamman ett sms, ”Tänkte du ha dom nästa helg i alla fall”, jag svarade ”Jag vet inte”. Vi kom in lite på att vi inte har bestämt några dagar/veckor/helger och jag sa att jag inte vill fungera som en avlastning när hon ska jobba. Som svar fick jag att hon inte bara ska jobba utan att hon även vill vara ledig med. Som svar sa jag att jag kan ta dem några dagar mitt i veckan i stället och som svar fick jag ”Jag har /…./ och nej du får inte ha dom någon dag i veckan”. Vist, det kanske är som hon påstår nu att hon menade veckan som kom efter den helgen. Men hur jag än vänder och vrider på dessa sms:en så får jag det till att hon menar som hon skrev.


Jag fick en fråga när vi var på samarbetssamtal om varför våra barn inte hade kommit och hälsat på sin moster eller ringt till dig när dem var hemma hos mig under en vecka. Du var orolig att jag skulle vägra dem att flytta tillbaka till dig om vi skulle börja med varannan vecka.
Nu har det gått 3½ månad efter det mötet och dem har inte ringt mig en enda gång. Du har vägrat att svara min mor på hennes sms eller samtal och även vägrat att våra barn ska ringa upp henne hemifrån dig och enligt det äldsta barnet så har du vägrat dem att ringa upp mig. Vist att du säger att hon ljuger, men man kan ju börja fundera.

 

  • ”Om man tex ska ha barnen varannan helg så vill väll båda föräldrarna vara ledig den helgen man är med barnen så man kan umgås”

Självklart. Men i det här fallet så har vi inte kommit överens om några dagar, veckor eller något annat. Jag försökte att få ha mina barn varannan vecka, men då du inte ansåg att de skulle klara sig ifrån dig en hel vecka så tyckte du att vi skulle ta nästan 5 månader att vänja dem av med dig. Vist hade jag kunnat gå med på det om dem hade varit yngre, men när de var 7½ år gamla så ansåg jag inte att dem behövde det, och enda chansen att jag skulle få min vilja fram var att gå till advokat. Jag ansåg inte att barnen skulle behöva vara med om det, så jag lät bli.

  • ”Så om mamman eller pappan jobbar helg för att kunna försörja de gemensamma barnen är väll det självklart att den andre föräldern har sina barn den helgen”

Om nu jag skulle ha haft barnen varannan vecka/helg, eller på heltid så skulle jag inte skaffa mig ett arbete som krockar med hur jag har mina barn.

  • ”Tror att de flesta föräldrar försöker att få till så att man jobbar den helgen man är "barnledig" Allt för barnen eller hur.”

Jo, tror de flesta normala lägger upp ett arbetsschema efter hur man kan jobba och inte efter hur man vill jobba? Själv skulle jag inte komma på tanken att skaffa mig ett jobb som krockar med hur jag kan jobba utan jag skulle hitta på andra försörjningssätt eller fråga min chef om jag kunde ändra mitt schema.

  • ”Man var ju 2 till att skaffa dem så är väll inte mer än rätt att man hjälps åt så att barnen får kläder och saker.Har man inte råd att köpa saker kan man ju i alla fall ställa upp och ha sina barn så den andre föräldern kan försörja dem.”

Jag tror jag redan har svarat på det här. Både i det här inlägget och på sms:en.

 

Om du nu inte har någon möjlighet att försörja dina barn och att dem kommer att få gå hungriga och nakna på grund av att jag inte har dem 2 helger i månaden utan att jag har dem mitt i veckorna i stället så kanske du inte ska ha dem alls?

Fast vad vet jag, jag är ju bara ett simpelt socfall och har väl inte lärt mig samma saker som du fick lära dig medans du gick på sjukbidrag. Kan väl kanske även bero på att jag bara gick hos en kurator 8 ggr och inte under en mycket längre period som du fick göra.

 


Kommentarer
Postat av: en orolig moster

Hej.

Nu var det inte mamman som skickat detta. På vissa arbeten ingår det att jobba kvällar och helger och då har man inget val om man vill behålla jobbet. Det finns ju inte så mycket jobb i dagens samhälle att man kan välja och vraka.Har man då fått ett jobb, trots att man inte har någon utbildning så måste man ju försöka hålla fast till det om det då innebär kvällar och varannan helg (som då inte är svartjobb)kan man ju inte tacka nej då får man ingen hjälp från nån annan instans heller tex soc. om man jobbar innom vården, sjukhus mm så är du tvungen att jobba helger och kvällar så är det ju självklart på restauranger och cafeer och många andra ställen också. Så att skaffa jobb som går ihop med ens liv kan man ju glömma om man inte är väldigt välutbildad och kan välja, och att hitta ett jobb på ett cafe som har öppet mån-fre mella 8-17 är nog omöjligt. Jag kan också tycka att mamman kunnat gjort saker annorlund, men det som hänt har hänt ni måste fokusera på att tjejerna ska ha det bra inte på att bråka och förstöra för varandra. Jag vet att du älskar dina barn och jag vet att dom älskar dig. Sen är det barnens vårdnadshavare som ska se till att barnen har kontakt med den släkt som finns om man då har gemensam så är det kanske det bästa att föräldrarna ordnar med sin egen släkt när det är osämja i alla fall. Jag hoppas för tjejernas skull att ni kan komma överens utan advokater så att tjejerna blir glada och nöjda och får vara hos båda sina föräldrar. Det är 2 helt underbara tjejer som växer fort. Dom behöver dig lika mycket som dom behöver sin mamma. Dom behöver ha hela sin släkt, självklart det är viktigt, både på mammans och pappans sida dom kan aldrig få för många som älskar dom.

2009-08-25 @ 08:58:37
Postat av: Sonny

Inlägget jag svarade på vet jag varifrån det var postat. Jag har tillgång till allas inlägg och deras ip-numer. Sen om det kommer från dig eller mamman vet jag inte, men vet att det här inlägget från dig är skrivet från samma dator som det jag svarade på.



Jag bråkar inte, försöker inte förstöra, utan jag lever utefter vad vi har kommit överens om. Vad jag gör på helgerna har inte ni en aning om utan att hon tar för givet att så fort hon vill ha nått så ska jag ställa upp, och tyvärr det går jag inte med på det längre.

Hade hon skött allt annorlunda så hade inte det varit så här och det vet hon.

2009-08-26 @ 14:45:59
URL: http://rusky.blogg.se/
Postat av: Anonym

Stå på dig Sonny!

Barn behöver båda sina föräldrar!

Fast... Det låter faktiskt som om dina barn behöver dig bättre än mamman.

Det är så sjukt det hela.

Hoppas för din och flickornas skull att det löser sig

2009-09-04 @ 11:43:29
Postat av: Ellie

Jag måste bara få flika in lite här, som har hängt med hela den här svängen.



Anledningen till att du inte har dem varannan helg är ju ett resultat av att "mamman" inte ville att du skulle ha dem varannan vecka! Vem är egoist här? Om du fick ha dem varannan vecka, precis som du önskade och anledningen till att du kontaktade familjerätten, så skulle hon kunna jobba 24 timmar om dygnet då, för att barnen skulle slippa gå nakna och vara utan mat.



Men nej. Hon skulle ha sista ordet. Du har alltid sagt att du älskar dina barn och inget hellre vill än att ha dem. Men varför ska du ha dem just varannan helg för hennes skull, när du inte får ha dem varannan vecka för BARNENS SKULL?!



Jag har funderat länge över om jag ska lägga mig i debatten men jag kan fan inte låta bli. Jag har sett dig må dåligt över detta alldeles för länge. Och jag vet att man inte är barnvakt till sina barn - det vet du också. Det är bara det att när det blir på den andra partens villkor och inte för barnens skull, då blir det nästan så!



Stå på dig och kontakta familjerätten igen. De behöver ingen "anpassningsperiod" för att få vara hos dig varannan vecka. Jag har sett dem hemma hos dig, de trivs kanon och är lyckliga bägge två. Det är inte du som förstör Sonny, på riktigt. Det är HON. Och jag hoppas att dina underbara barn kommer att förstå det när de växer upp. Att fattigdomen hon påstår att de lever i är skapat av henne själv.



Du är bäst och jag finns för dig - alltid!

2009-09-06 @ 22:30:14
Postat av: Anonym

Jag håller med helt och fullt. Det är ju helt befängt hur det här har fått gått till väga.Jag vet med hur barnen har trivts hos dej o haft kul. De har aldrig frågat efter mamma osv. Och jag vet ju med att under årens lopp har du ju tagit hand om dom bra. Sen om mamman ej kan ge dom mat och kläder varannan vecka, så blir man ju rädd hur i hela fridens namn dom har det? eller menar hon att hon ska klä av dom och ej ge dom mat de helger eller. låter ju så dumt.Nä Sonny, gå tillbaka till famrätten och strid för din sak.Dina barn behöver dej. Kram

2009-09-15 @ 21:23:56
Postat av: Ellinor

PRECIS!

Vi är många som stöttar dig Sonny...

En bra mamma är en mamma som tar beslut angående sina barn för barnens skull - och inte för sin egen.



Och du är världens bästa pappa. Det vet dina barn och kommer att förstå vem som förstörde allt mellan er, när de växer upp.

2009-09-18 @ 21:59:38
URL: http://lillaellie.blogg.se/
Postat av: Anonym

Nu vill jag se läsa mer här ute, va länge sen nu tycker jag:)

2009-12-18 @ 11:33:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0